Культура спілкування в інтернеті

Мережевий етикет або Нетикет - («netiquette»; від англ. networketiquette) – це правила поведінки, спілкування, традиційу мережі Інтернет.

Правило 1. Пам'ятайте, що ви спілкуєтесь з людиною.

Досить часто люди в мережі порушують дане правило, забуваючи, що по ту сторону екрана з ними спілкується жива людина. Не зловживайте тим, що співрозмовник вас не бачить і не дозволяйте собі того, чого б не зробили у звичайному спілкуванні. У віртуальному світі є таке поняття як тролінг, що являє собою провокаційні повідомлення, які пишуться деякими особами (тролями) з метою викликати конфлікт між учасниками спілкування. Тому, заради свого спокою, уникайте конфліктних ситуацій та не провокуйте їх.

Пам'ятайте, що не потрібно робити для інших те, чого не хочете щоб зробили для вас.

Правило 2. Дотримуйтеся тих самих стандартів поведінки, що і в реальному житті.

У віртуальному світі існує певне відчуття анонімності і в деяких ситуаціях, люди можуть дозволити собі більше, ніж вони дозволяють, спілкуючись у реальному житті. Але, все ж таки, намагайтесь дотримуватись правил спілкування, як в реальному, так і у віртуальному спілкуванні.

Залишайтесь толерантними і пам’ятайте, що Інтернетом користуються і діти.

Правило 3. Пам'ятайте, що ви знаходитесь у кіберпросторі.

Активне спілкування у Мережі має свої нюанси. Так,спілкуючись в чаті або ж форумі, пам’ятайте, що манери спілкування в різних співтовариствах різні. Якщо один стиль спілкування цілком звичний для одного співтовариства, для іншого він буде абсолютно неприйнятним. Обов’язково, перед тим, як щось коментувати в цілком новій для вас темі, озирніться, вивчіть обстановку – послухайте про що і як говорять там люди, і лише після цього долучайтесь до розмови.

Не варто нав'язувати свої правила і невчіть співтовариство, навіть якщо ви впевнені, що всі не праві.

Правило 4. Поважайте час і можливості інших.

Якщо ви хочете поділитись з усім світомважливою для вас новиною, подумайте, чи всімвона така корисна. Одним з наслідків цього правила є шанобливе ставлення до чужого трафіку.

Відправляючи кому-небудь надмірної ваги файл, користуйтеся архіватором. Викладаючивеликі зображення, подбайте про те, щоб їх супроводжували невеликі прев'ю (від preview – попередній перегляд зображення, як право, в зменшеному вигляді) із зазначенням розміру файлу. Якщо ви даєте посилання на великий файл, не забувайтевказувати його розмір.

Не слід очікувати миттєвої реакції наповідомлення.

Правило 5. Зберігайте свій імідж.

Ваша репутація в Інтернеті не менш важлива, ніж уреальному житті. Навіть якщо здається, що ніхто в Мережі васне впізнає, не варто ображати інших, створювати конфліктніситуації, або відповідати на образу образою. Нехай друзі заінтересами та сайтами знають вас, як ввічливу, толерантну та порядну людину.

Публікуючи якусь інформацію, перевірте її достовірність, пишіть грамотно.

Правило 6. Допомагайте іншим там, де ви це можете зробити.

Мережа не є сховищем всіх можливих у світі знань. Зазвичай в Інтернеті з’являється лише та інформація, яка несевигоду її автору. Досить часто у людей виникають запитання на які в Мережіві дповіді немає, тому, якщо ви єкомпетентні в якомусь питанні і можете нанього відповісти – відповідайте. Якщо вивиявили, що в Інтернеті відсутня інформація про щось, що визнаєте напевне – обов’язково напишіть про це, ваші знання можуть комусь знадобитись. Якщо в Мережі вас просять допомогти – допоможіть, можливо хтось колись так само допоможе вам.

Обмінюйтесь досвідом у Мережі, адже сам Інтернет виріс завдяки бажанню людей ділитись інформацією.

Правило 7. Не створюйте конфлікти та недопускайте їх.

«Словесну війну», яка іноді виникає між декількомаучасниками дискусії, ще називають флеймом (відангл. flame —полум’я). Зазвичай, під час таких суперечок істина не народжується і виникає лише дискомфорт серед учасників обговорення. Інтернет не забороняє флейми, вони можуть нести задоволення, як авторам, так і читачам, а ті, хто їх отримує, цілкомможуть на них і заслуговувати. Проте, нетикет не заохочує таких дій, які іноді переростають у справжні інформаційнівійни.

Краще уникайте образ і не беріть участі у конфліктних обговореннях.

Правило 8. Поважайте право на приватне листування.

Як і в реальному, так і увіртуальному світі існує право особи наприватне листування, і неповага до цьогоправа – ознака поганих манер. Інколи убібліотечній практиці виникають моменти, коли користувачі не виходять зі своїх сторінок у соціальних мережах та електронної пошти, або просять бібліотекаря відкрити їх скриньку і роздрукуватиякусь інформацію. Бібліотекарю потрібно обов’язково попередити людину про можливі ризики, показати, як самостійно відкрити скриньку та порадити користувачеві не довіряти нікомусвій пароль і вводити його самостійно.

І запам’ятайте ще один момент, який також відносять до даного правила: непоширюйте в Мережі інформацію про себе та інших людей –реальні імена, адреси, телефони, фотографії!

Правило 9. Пам’ятайте про авторське право.

Ні в якому разі не привласнюйте собі чуже авторство! Представляти скопійовану з Інтернету інформацію, якавторську, не просто нечесно, але й незаконно. Зверніть увагу йна те, що завантажувати і поширювати фото, відео та музику, якізахищені авторським правом теж не варто (звісно, якщопопередньо ви не здійснили оплату копійованого матеріалу), адже це прирівнюється до крадіжки.

Бібліотеки, як публічні установи, повинні поширювати серед своїх користувачів знання авторського права.

Правила 10. Пам’ятайте про безпеку.

Намагайтесь без зайвої потреби не викладати насторінках Мережі приватну інформацію, щоб не стати жертвою он-лайн злочинців. Якщо все-таки така потреба виникла, передтим, як написати щось про себе, обов’язково перевірте безпечність сайту. Сайт є безпечним в тому випадку, коли його адреса починається з https (HypertextTransferProtocolSecure).

У разі виникнення в Інтернеті ситуацій, які порушують безпеку комп’ютера або вашу безпеку особисто (листи з погрозами тощо), повідомте про це компетентну особу.

Під порушенням нетикету, які найчастіше виникають вмережі Інтернет, розуміють образи та перехід на особистості, відступ від теми, який робиться зловмисно (офтопік), рекламу, саморекламу у невідповідних місцях. Також, порушенням нетикету вважають наклеп або іншу зловмисну дезінформацію, чи плагіат.

Для того, щоб усім користувачам Інтернет-мережі було комфортно нею користуватись потрібно усвідомити, щоІнтернет – це не «дика» зона, яка не має правил. Самезагальнолюдські цінності впливають на якісне формування змісту ресурсів і послуг цієї зони, і саме від її користувачів залежить, як вони будуть співіснувати в ній, незалежно від національності, культурних та релігійних поглядів.

*За матеріалами Культура віртуального спілкування: методичні поради /Упр. культури, національностей та релігій Хмельниц. облдержадмін.; ХОУНБ ім. М. Островського. – Хмельницький, 2014. – 28 с.

КОНТАКТНА ІНФОРМАЦІЯ

79060, м. Львів,
вул. Івана Пулюя 36

тел. +38 (032) 234-26-91
факс: +38 (032) 234-26-91

email: lvivpk_gtrs@ukr.net

Ми в соціальних мережах

Львівський професійний коледж готельно-туристичного та ресторанного сервісу
© 2010 - 2022 Всі права захищено